jürgen grözinger


photo: Rolf W. Stoll

Jürgen Grözinger, Schlagzeuger, DJ, Komponist und Kurator, bewegt sich zwischen zeitgenössischer Musik, Klassik und Club-Kultur. Seine Projekte sind vielseitig und vielschichtig – zwischen intellektueller Reflektion und subtiler Sinnlichkeit. Sein Publikum möchte er einladen auf schillernde Reisen von Klang, Rhythmus, unterschiedlichsten Musiken und Stimmungen.

Er steht für solch unterschiedliche Formate wie das Festival KlangHaus (vormals „neue musik im stadthaus ulm“, das Titel wie “BEAUTYbroken””EROS” oder MONTE VERITÀ trägt), Lounge- und Salon- Formate, in denen er DJ-Ästhetik mit Konzertkultur verbindet. Zu erwähnen sind hier Projekte wie der “WDR3-KLASSIK-KLUB”, die Berliner “YELLOW LOUNGE”, “die Rundfunkchorlounge Berlin”, sein”Salon der Verzückung” oder Projekte für die Dresdner Musikfestspiele (2018)

Als Komponist schreibt er meist für sein eigenes Ensemble, aber auch für Film, Tanz und Theater, so zuletzt die Ballettmusik”ACQUA” und die großbesetzten Werke”NACHT UND MORGEN” (für 2 Chöre, Orchester, Orgel und Percussion) und “HÖHER!” (für Chöre, Orchester, Percussionensemble und Kirchenglocken)

Als klassischer Schlagzeuger spielt er in Orchester-und Ensembleformationen. Seine Soloprogramme bewegen sich von kraftvollem Groove bis zu meditativem Spiel mit Gongs und anderen Percussion-Instrumenten.

Neben der Musik widmet er sich der Fotografie.

Immer spiegelt seine Arbeiten seine ständige Auseinandersetzung mit den gesellschaftlichen sowie politischen Fragestellungen und Wertesystemen seiner Umgebung. Das Fundament und die Wurzeln seiner Arbeit sieht er in der europäischen Kultur und ihrer Einbettung in eine globale Welt.

Seine eigene Formation ist das Ensemble “European Music Project, ein international besetztes Instrumental-Ensemble, das auf höchstem Niveau im Gebiet der zeitgenössischen Musik, Improvisation und Formen der Pop-Musik in einer Kernbesetzung und mit Gast-Künstlern arbeitet.

Grözinger setzt auf die Unmittelbarkeit musikalischer Erfahrung, auf Transfers, die sich aus dem programmatischen Zusammenhang erschließen. Er spannt Bögen zwischen verschiedenen Gattungen, Zeiten, ästhetischen Ideen, Philosophien. Er ist Spezialist der extravaganten Mixturen. Grözinger will junges Publikum mit einbeziehen und die Steifheit und Distanziertheit des Konzertbetriebs überwinden (R.Schlenz, Deutschlandfunk)

vita

Jürgen Grözinger im Einsteinsaal des Stadthaus Ulm / Photo: Christian Oita

Jürgen Grözinger was born in Ulm. After winning two federal prizes in the „Jugend Musiziert“ competition, he became a young student at the Musikhochschule in Munich while still at school, where he began classical music studies with a major in percussion after graduating from high school. This he continued at the Stuttgart Musikhochschule. At the Hochschule für Musik und Theater Hamburg he completed postgraduate studies in cultural management.

This was followed by numerous activities in orchestras such as the Orchestra Internazionale d’Italia, the Deutsche Kammerakademie Neuss am Rhein, the Kammerakademie Potsdam and the Deutsches Kammerorchester Berlin. As a temp, he played in the State Opera Orchestras of Munich, Stuttgart and Hanover. In the field of contemporary music he has played with Klangforum Wien, the Berlin ensembles Ensemble Mosaik, Ensemble United, Berlin Piano Percussion and many others. He has played with soloists such as Antonis Anissegos, Anna Clementi, Sergio Azzolini, Rohan de Saram, Hellmut Hattler, Michiko Hirajama, Nicholas Isherwood, Kenichi And The Sun, Joo Kraus, Paula Morelenbaum, Mike Svoboda, Marianne Schröder, Stefano Scodanibbio and many others.

Guest performances have taken him to many national and international festivals (Berliner Festspiele, MaerzMusik, Berlin; Steirischer Herbst, Graz; Wien Modern; Nuovi Spazi, Rome; Warschauer Herbst; Ultima, Oslo; Klangspuren, Schwaz; Ravenna Festival; Movement, Saarbrücken; Spaziomusica, Cagliari; New Music Meeting, Brno and many others).

Early on, he broke new ground in concert design and the presentation of music. Behind this was the desire to open and, if necessary, overcome the boundaries between the genres of art and music itself. He felt committed to his high standards of quality and the desire to make even unusual contemporary music an experience every time and thus to reach the most diverse people.
Similarly, he understands his work as a DJ, where he creates exciting connections from the repertoire of classical music, jazz and current styles of electronic club music.

As a „classical DJ“ he played in world-famous Berlin clubs like „Berghain“, „Watergate“ or „Cookies“; he mixed for the „Yellow Lounge“ (Deutsche Grammophon / Universal Music) and for the classical lounge of the Rbb.

He also developed classical lounges for the Rundfunkchor Berlin, the Dresden Music Festival, the Komische Oper Berlin, the Mozartfest Augsburg, the Schlössernacht in Potsdam, the Festival Musica in Bayreuth, the ProMusica concerts in Hannover, the Württembergische Philharmonie Reutlingen and the Deutsche Kammerakademie Neuss am Rhein. Since 2016 his sets have had a firm place in the „WDR3-Klassik-Klub“. A collaboration with the Dresden Philharmonic Orchestra is planned for 2019.

The festival KLANGHAUS („neue musik im stadthaus ulm“), founded by him, is characterized by consistent ideational work and the highest international standard. It regularly (orchestrates) broad audiences to long-lasting encounters with contemporary music.
Composers such as Klaus Huber, David Lang, Michael Nyman, Samir Odeh Tamimi, Sandeep Bhagwati, Dieter Schnebel or Adriana Hölzsky wrote works for the festival or developed special events in close exchange with Grözinger. His festival concepts bear titles such as „The American Way“, „EROS“, „BEAUTYbroken“, „Stimmung“.

He often works together with artists from the visual arts or other genres. The result is concert formats that, far away from the classical podium concert, move towards forms of music theatre and concert installation.

Recently Grözinger has increasingly devoted himself to composition and at the same time to open forms of improvisation, increasingly also in the context of forms of meditation.

In July 2017 his work „Nacht und Morgen“, for 2 choirs, orchestra, percussion and organ, was premiered with great success in Ulm Cathedral.
In September 2017 a compositional work for the Stadtheater Theater Pforzheim followed which was followed in November 2017 by a work for the ballet of the Ulmer Theater – ACQUA (choreography Roberto Scafati). The play and especially the music was frenetically acclaimed by the audience.

His Berlin projects „Alchemistic Cabaret“ (with Hillary Jeffery) „Salon der Verzückung“ (with Thomas Raditschnik) and „Resonance Room“ (with „Neue Heimat“, Berlin) move between salon and meditative sound space.
Jürgen Grözinger has lived in Berlin since 2000.